Voorkomen van incasso’s

Business men working with documents and calculator  in the office

‘Voorkomen is beter dan genezen’. Dit gezegde geeft u een duidelijke handreiking. U doet er verstandig aan uw inspanningen te richten op het voorkomen van incasso’s. Daar zijn tegenwoordig allerlei mooie hulpmiddelen voor op het gebied van software, creditmanagement en wat dies meer zij. Helaas rent u met deze hulpmiddelen nog steeds achter de feiten aan. Wij zullen u uitleggen waarom.

Al deze hulpmiddelen constateren voor u betalingsachterstanden. U hebt dan vervolgens een meer of minder uitgebreid apparaat aan hulpmiddelen om de debiteur eerst zelf tot betalen te bewegen. Er worden signalen afgegeven die u er toe dienen te brengen uw leveranties aan die klant te staken. Dat gebeurt dan ook na verloop van tijd wel. Doorgaans echter zijn de vorderingen dan behoorlijk opgelopen. Een doorgewinterde wanbetaler weet namelijk ook wel dat uw waarschuwingsssysteem zwaar leunt op een tijdsregistratie. Na het factureren komt er eerst een betalingsperiode, dan volgt na verkoop van enige tijd een aanmaning, eventueel gevolgd door een tweede. pas dan begint zich iemand te roeren. U hoopt dan nog maar dat de boekhouding met u voldoende communiceert en dat de boekhouding bij is. Al met al kunnen zo enkele maanden verstrijken alvorens een betalingsprobleem wordt geconstateerd. Een gehaaide wanbetaler heeft dan inmiddels al behoorlijk wat van u weten af te nemen.

Het probleem los je daarom ook niet echt niet op door aan betalingsverkeer gekoppelde ondersteuningssoftware, maar door duidelijke en strikt nageleefde interne regels die de verkopen van producten en diensten reguleren. Alleen door tijdig signalen aan de verkoopafdeling te geven kunt u voorkomen dat aan een wanbetaler nog enige tijd wordt doorgeleverd.

Ook in de sfeer van de betalingscondities kunt u uw eigen oplettendheid aanscherpen en zo problemen voorkomen. Een nieuwe klant geeft je niet zomaar onbeperkt krediet. Dat gebeurt ook meestal niet, maar daarna is het hek vaak van de dam en wordt niet langer gecontroleerd of er zich wellicht onvoorspelbare gedragingen van klanten voordoen, die een aanwijzing kunnen inhouden dat er iets mis is. Als ondernemer zult u er voortdurend bovenop moeten zitten.

Een kritisch onderzoek naar de eigen procedures en bedrijfsprocessen zou u wel eens voor een verrassing kunnen plaatsen. Neem daar vooral voldoende tijd voor. Het bespaart u op termijn namelijk veel tijd en geld. Het kan geen kwaad er eens een ander naar te laten kijken, die onbevooroordeeld en onbevangen de problematiek in ogenschouw kan nemen en met eigen ervaringen en die van anderen een positieve bijdrage kan leveren.

Bron: Incassobureau No cure No Pay

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *