Gehoorbescherming tips voor optimale bescherming

row-of-earmuffs-700pxDe sleutel om je gehoorgezondheid optimaal te houden is door te weten aan hoeveel geluid je blootgesteld word. Een “geluidsdieet’ kan je beschermen tegen toekomstige problemen.

Het is belangrijk dat we stappen ondernemen die geluidsgerelateerde schade voorkomt. Het begint bij het vermijden van luide geluiden. Hoe luider het geluid, des te minder je er veilig naar kunt luisteren. Ook al klinkt het zo mooi, het geeft geen garantie op veiligheid.

Luidruchtige bezigheden, zoals het werken in fabrieken of op wegwerkzaamheden, zijn de meest voorkomende oorzaak van gehoorproblemen. Maar door de aanscherping van de gezondheid-en veiligheidsregels, zou het luidruchtige werkterrein minder gevaarlijk moeten zijn, mits je van de juiste gehoorbescherming bent voorzien.

Tegenwoordig is blootstelling aan recreatief lawaai het hoofdprobleem, vooral van Ipods,smartphones, net zoals lawaaierige nachtclubs en optredens. Dat is de reden waardoor het vooral van invloed op de jongere doelgroep is.

Gebruik oordopjes

Hoe harder het lawaai en hoe langer je hieraan word blootgesteld, hoe groter de kans op gehoorbeschadiging . Bescherm daarom je oren met oorbeschermers – oordopjes of oorwarmers – en vermijd lawaai zo snel en vaak  mogelijk is. Als je de zaal niet kunt verlaten, neem dan regelmatig een pauze. Een kwartiertje pauze geeft je oren wat tijd om te herstellen.

Gebruik oordoppen als je luistert naar live muziek

Ze kunnen gemiddelde geluidsniveau verminderen van 15 tot 35 decibels. Ze zijn in overvloed op live festivals verkrijgbaar en zal niet je muziekgenot niet bederven.

Neem geen genoegen met het werklawaai

Als je geluidsoverlast op werk ervaart, praat dan met personeelszaken of met je manager en vraag om advies om het lawaai te verminderen en om mogelijke gehoorbescherming.

Las een pauze in

Geef je oren de tijd om te herstellen nadat ze zijn blootgesteld aan lawaai. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat je oren bij 2 uur blootstelling aan 100 decibels, minimaal 16 uur tijd nodig hebben om zich te herstellen. Dit herstel verminderd het risico op permanent gehoorverlies.